Inwoners

Update 15 februari 2022

Nieuwe versoepelingen

Het aantal besmettingen is hoog, maar de ziekenhuisopnames blijven stabiel. Daarom kan er verder versoepeld worden. Dit gebeurt in drie grote stappen, snel achter elkaar. Nederland laat daarmee bijna alle maatregelen los.

coronaregels vanaf 15 februari 2022

Coronatoegangsbewijs

De basisregels zijn extra belangrijk om jezelf en de mensen om je heen te beschermen. U kunt het coronatoegangsbewijs aanvragen met de CoronaCheckapp. Met de app bewijst u dat u gevaccineerd of negatief getest bent. Of dat u eerder corona heeft gehad.

Coronabewijs op papier
Heeft u geen Digid of mobiele telefoon? Dan kunt u het coronabewijs op papier ontvangen. Dit kan telefonisch, aan de balie, of u print het formulier uit en stuurt het op.

Aanvraagformulier Coronabewijs op papier (pdf, 111 kb)

Toezicht in coronatijd

English information coronavirus

You can find English information about the coronavirus and the Dutch situation at government.nl

Informatie in enkele andere talen

Op de website van Pharos staat informatie over het coronavirus in de volgende andere talen: Turks | Tigrinya | Engels | Arabisch | Pools | Farsi | Chinees | Somalisch

Als gemeente werken we mee om het coronavirus gezamenlijk onder controle te houden. Wij vragen u om bij verkoudheidsklachten thuis te blijven en een afspraak te maken als u weer beter bent.

Veel zaken kunt u via deze website digitaal en direct regelen. Zo zijn wij u 24 uur per dag van dienst. Onderstaand een overzicht van de zaken die u digitaal kunt regelen. Ook telefonisch zijn wij bereikbaar voor uw vragen op werkdagen tussen 08:30 en 17:00.

Producten en diensten online aanvragen

De volgende producten en diensten kunnen, vanwege de coronamaatregelen, met ingang van 16 december 2020 alleen digitaal worden aangevraagd. Voor deze producten is het niet mogelijk om een afspraak te maken.

Voor aanvragen die u niet digitaal kunt regelen werken wij op afspraak. U kunt hiervoor zelf online een afspraak maken. Ook kunt u hiervoor telefonisch contact met ons opnemen via 14 0228 of (0228) 352 352.

Producten en diensten waarvoor een afspraak gemaakt kan worden

  • paspoorten en identiteitskaarten (alleen wanneer het reisdocument binnen 14 dagen verloopt of al verlopen is)
  • rijbewijzen (alleen wanneer het rijbewijs binnen 14 dagen verloopt of al verlopen is)
  • verklaring omtrent gedrag (VOG)
  • ophalen reisdocumenten en rijbewijzen
  • inschrijving vanuit het buitenland
  • aangifte briefadres
  • attestatie de vita voor gebruik in het buitenland

Producten en diensten online aanvragen

De coronacrisis kan ons ook financieel raken

In deze coronaperiode kunnen mensen financieel geraakt worden. Zo kan het inkomen dalen of tijdelijk uitvallen. Het kabinet en wij als gemeente doen ons uiterste best om te zorgen dat inwoners een dak boven hun hoofd houden en de basis benodigdheden hebben. Voor sommige mensen kan het onvoldoende zijn om dezelfde levensstandaard van voor de coronacrisis in stand te houden. Er zijn organisaties, die kunnen helpen met tips en praktische zaken. De gemeente helpt u graag de juiste informatie te vinden.

Hulp bij vragen over geldzaken is dichtbij

Veranderingen door de coronacrisis kunnen ook veranderingen in uw portemonnee betekenen. Voor iedereen kan dit anders zijn. Of de financiële gevolgen nu groot of klein zijn, schuldhulpverleners of een budgetcoach via de gemeente zijn dichtbij en kijken graag met u mee. 

Mocht u uw rekeningen niet meer kunnen betalen of als u voorziet, dan kan dit voor stress zorgen. Stress kan ervoor zorgen dat u dingen vergeet, het u niet meer lukt om te plannen of dat u ‘s nachts ligt te piekeren. Deze financiële stress zorgt er ook voor dat u soms geen (structurele) oplossing meer ziet voor uw problemen.

Onderneem actie

Het is raadzaam om al actie te ondernemen op het moment dat er een te kort aan geld lijkt te ontstaan. Het is fijn, dat er mensen en organisaties zijn, die kunnen helpen. U kunt beter niet wachten en in actie komen als u denkt dat dit kan helpen. Maak er gebruik van!

Contact

U kunt vrijblijvend contact opnemen met een budgetcoach of schuldhulpverleners van de gemeente. Samen bekijkt u uw situatie, krijgt u hulp en adviezen en zoekt u naar oplossingen. U kunt hen op werkdagen tussen 8:30 en 17:00 uur bereiken via schuldhulpverlening@sed-wf.nl en via telefoonnummer 140228 of (0228) 352 352.

Neemt u liever zelf contact op met de bedrijven waar u een achterstand of schulden heeft? Op de website van het Nibud vindt u allerlei handige tips, tools en voorbeeldbrieven die u kunt gebruiken: www.nibud.nl/consumenten/stappenplan-geldzorgen-door-coronacrisis.

Het Nibud lanceert vanwege de coronacrisis een speciale uitgave de ‘Geldkrant-special Minder inkomen’. Voor mensen die als gevolg van de corona-uitbraak met een (sterke) daling van hun inkomen hebben te maken. De online krant is te vinden via www.nibud.nl/special/geldwijzer-corona. Op deze website staan handige links en tips.

Geïndiceerde hulp

Het kan zijn dat uw zorgleveranciers nu niet in staat is de geïndiceerde hulp/zorg voort te zetten of dat deze tijdelijk anders ingevuld zal worden. In de meeste gevallen zal uw zorgpartner hierover contact met u opnemen en samen met u zoeken naar een oplossing. Voor vragen kunt u rechtstreeks contact opnemen met uw zorgleverancier.

De Tijdelijke wet maatregelen COVID-19 (Twm) is 1 december 2020 ingegaan voor een periode van drie maanden.

Met de wet worden de bestaande coronamaatregelen vastgelegd in wetgeving. De Twm is een vervanging van de noodverordening.

In een overzicht van Veiligheidsregio Noord-Holland Noord wordt antwoord gegeven op praktische vragen over de overgang van noodverordening naar Twm. Daarbij worden zo veel mogelijk de verschillen tussen de maatregelen uit de noodverordening en de ministeriële regelingen geschetst.