Opvang vluchtelingen

De gemeente Drechterland gaat vluchtelingen opvangen: mannen, vrouwen, kinderen en gezinnen die uit hun eigen land gevlucht zijn voor oorlog, onderdrukking of om een andere reden niet in hun land kunnen blijven. Deze mensen hebben onderdak nodig.

In februari 2024 is de Spreidingswet ingegaan. Deze wet moet helpen bij een eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. Elke gemeente moet vanuit deze wet asielzoekers opvangen. Voor de gemeente Drechterland gaat het om minimaal 125 mensen, waarbij de gemeente een maximum van 175 hanteert.

Mogelijke opvanglocatie

Een opvanglocatie moet voldoen aan eisen op het gebied van beschikbaarheid, betaalbaarheid en veiligheid op en rond het terrein. Ook moet het goed bereikbaar zijn en wordt rekening gehouden met beschikbare voorzieningen als water, gas, elektriciteit en riolering. Vanwege deze eisen zijn er in Drechterland weinig locaties die geschikt zijn. Vanwege de voorgenomen woningbouwontwikkeling in Hoogkarspel Zuid, is een deel van het weiland tussen de Zuiderwijzend en de Slimweg nu in beeld als voorkeurslocatie. Samen met het COA werken we de plannen voor de opvanglocatie de komende periode verder uit.

Inloopbijeenkomst: 12 november 2024

We willen graag met inwoners en andere belanghebbenden in gesprek over hoe we de opvanglocatie op een goede manier kunnen organiseren. Daarom organiseren we op 12 november tussen 16.00 en 20.00 uur een inloopbijeenkomst in het gemeentehuis van Drechterland. Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) geeft hier informatie over hoe vluchtelingen worden opgevangen en begeleid.  We vertellen over veiligheid en leefbaarheid, (arbeids-)participatie en vrijwilligerswerk. Er staan tafels waarbij deze onderwerpen aan bod komen. Bij iedere tafel kunt u uw vragen stellen en ideeën delen.

Aanmelden voor de bijeenkomst

U kunt zich online aanmelden voor de inloopbijeenkomst. Om de drukte te spreiden vragen we u om uw aankomsttijd door te geven.

Planning en proces: hoe verder?

Bij de verdere uitwerking van de opvanglocatie in onze gemeente zijn we in gesprek met verschillende belanghebbenden zoals de gemeenteraad, bewoners en bedrijven in onze gemeente. We hebben in het bijzonder aandacht voor mensen die wonen of werken in de buurt van de voorkeurslocatie.

Na de inloopbijeenkomst op 12 november verzamelen we alle reacties van inwoners en andere belanghebbenden. We nemen deze mee in de verdere ontwikkeling om zo goed mogelijk invulling te geven aan de locatie. Definitieve besluitvorming volgt in de noodzakelijke procedures, waaronder het vergunningstraject. Deze procedure kan ook effect hebben op de planning, waardoor de opvanglocatie mogelijk later gereed is.

Regionale samenwerking

De gemeenten in de regio Westfriesland werken met elkaar samen. Eerst pakt iedere gemeente de zoektocht naar mogelijke locaties zelf op. Vervolgens maakt de provincie van alle regionale plannen één provinciaal opvangplan en dient dit in bij het ministerie van Justitie en Veiligheid. De minister van Asiel en Migratie beoordeelt de twaalf provinciale plannen voor 1 januari 2025 en provincies krijgen vervolgens in principe nog zes maanden – tot half 2025 – de tijd om die te realiseren.

Vragen en contact

Hieronder vindt u een overzicht met vragen en antwoorden. Dit overzicht vullen we continu aan met nieuwe vragen en antwoorden. Heeft u een vraag die er niet tussen staat, dan kunt u deze stellen via e-mail: vluchteling@drechterland.nl.

Veelgestelde vragen

Spreidingswet

Het intrekken of wijzigen van een wet, is een proces met een aantal stappen en een op voorhand onzekere uitkomst. Zolang de Spreidingswet van kracht is, moeten gemeenten de regels van deze wet volgen. We volgen nauwlettend de ontwikkelingen vanuit het kabinet over de toekomst van de Spreidingswet.

Het intrekken of wijzigen van een wet is een lang proces. Eerst moet het kabinet een voorstel doen, waarover de Raad van State inhoudelijk advies geeft. Daarna wordt het voorstel behandeld in de Tweede Kamer, die vervolgens in meerderheid voor de plannen moet stemmen. Bij een meerderheid gaat de wet naar de Eerste Kamer, waar ook eerst een inhoudelijke behandeling is voordat erover wordt gestemd.

Als de Spreidingswet wordt ingetrokken zal de komst van een asielopvanglocatie door het college en de gemeenteraad opnieuw worden beoordeeld.

Meer informatie over hoe de Spreidingswet werkt, leest u op de website van de rijksoverheid.

Bewoners

Vanuit het Rijk hebben we een wettelijke opgave vluchtelingen op te vangen. In de Spreidingswet staat deze plicht vermeld. De Spreidingswet moet helpen bij een eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. Elke gemeente moet vanuit deze wet asielzoekers opvangen, net zoals gemeenten verplicht zijn om zich aan andere regels te houden.

In de opvanglocatie komen vluchtelingen uit verschillende landen. Mannen, vrouwen, kinderen en gezinnen die uit hun eigen land gevlucht zijn voor oorlog, onderdrukking of om een andere reden niet in hun land kunnen blijven. Deze mensen hebben onderdak nodig.

Ja, het kan dat er ook alleengaande mannen worden opgevangen, net zoals alleengaande vrouwen en kinderen onder de 18 jaar. De gemeente bepaalt niet welke vluchtelingen worden opgevangen in Drechterland. Wel vinden wij het erg belangrijk dat er voldoende begeleiding is voor alle groepen vluchtelingen zodat het leefbaar is in de opvanglocatie maar ook in onze gemeente.

De gemeente bepaalt niet welke vluchtelingen worden opgevangen. Dat doet het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA).

Er komen 125-175 mensen in het opvangcentrum. 125 is het minimum aantal dat de gemeente Drechterland vanuit de Spreidingswet moet opvangen.

De opvanglocatie blijft in principe 5 jaar.

De groep blijft niet hetzelfde. Er vertrekken mensen uit de opvanglocatie bijvoorbeeld omdat ze een verblijfsvergunning hebben gekregen en doorstromen als statushouder en een woning hebben gekregen. Er zijn ook mensen die vertrekken naar het land van herkomst of elders, als hun asielaanvraag is afgekeurd. Op de vrijgekomen plekken komen nieuwe asielzoekers.

Veiligheid en leefbaarheid

Uit de ervaring van andere gemeenten in West-Friesland en van veel gemeenten in Nederland weten we dat er niet meer diefstal is of meer onveiligheid op straat. Vanzelfsprekend houden we de situatie in de gaten. Mocht blijken dat het niet goed gaat, dan nemen we gepaste maatregelen.

Daarnaast is het belangrijk dat mensen zich niet gaan vervelen en hun tijd zinvol kunnen invullen.

Wij vinden het belangrijk dat er goede begeleiding is voor iedereen in het opvangcentrum. Denk dan aan ondersteuning vanuit het COA voor zinvolle dagbesteding zoals boodschappen, koken, betrekken bij de organisatie op de opvanglocatie, scholing (taal) en werk. Op deze manier willen we verveling voorkomen.

Er zullen mensen in onze gemeente verblijven met soms een andere kledingstijl, die talen spreken die wij niet kennen. Er fietsen en lopen kinderen en volwassenen die u niet kent. Deze mensen gebruiken ook de leefruimte en doen ook boodschappen in het winkelcentrum. Asielzoekers die langer dan een half jaar hier verblijven mogen werken, anderen doen vrijwilligerswerk. En de kinderen van vluchtelingen gaan naar de lagere of middelbare school.

De bewoners van het opvangcentrum maken gebruik van de medische voorzieningen van het COA, spoed- of noodgevallen uitgezonderd.

Integratie: werken en onderwijs

Als de bewoners in het opvangcentrum komen, kunt u zich voor vrijwilligerswerk aanmelden bij Vrijwilligerspunt Westfriesland en het COA.

Na een half jaar in Nederland, mogen asielzoekers werken. Wij zetten ons samen met het COA in om de vluchtelingen die willen en kunnen werken daarin te begeleiden en te stimuleren.

Asielzoekers die inkomsten en/of eigen vermogen hebben, moeten een eigen bijdrage in de opvangkosten betalen. Zij mogen nog wel steeds gebruikmaken van de opvanglocatie van het COA.

Alle kinderen in Nederland hebben recht op onderwijs. Dus ook kinderen van asielzoekers. Deze kinderen gaan zo snel mogelijk naar school. In ieder geval binnen 3 maanden nadat ze in Nederland zijn aangekomen. De opvanglocatie, de gemeente en scholen gaan zo snel mogelijk met elkaar in gesprek. Samen zorgen zij ervoor dat kinderen die op de opvanglocatie verblijven naar school kunnen. De kinderen komen eerst in een internationale schakelklas en gaan daarna naar de reguliere basisschool of het voortgezet onderwijs als ze ouder dan 12 jaar zijn.

Planning en proces

Elke gemeente in Nederland is verplicht om asielzoekers op te vangen. Dat staat in de Spreidingswet. Daartegen kunt u geen bezwaar maken.

Bent u het niet eens met de locatie van het opvangcentrum, dan kunt u daar wel bezwaar tegen maken en beroep indienen. Het COA vraagt bij de gemeente een omgevingsvergunning aan om op een bepaalde locatie een opvangcentrum te bouwen. De gemeente handelt deze aanvraag af. U kunt tijdens het proces van de vergunningaanvraag bezwaar indienen en in een later stadium beroep aantekenen.

Een opvanglocatie moet voldoen aan eisen op het gebied van beschikbaarheid, betaalbaarheid en veiligheid op en rond het terrein. Ook moet het goed bereikbaar zijn en wordt rekening gehouden met beschikbare voorzieningen als water, gas, elektriciteit en riolering. Vanwege deze eisen zijn er in Drechterland weinig locaties die geschikt zijn.  Door de voorgenomen woningbouwontwikkeling in Hoogkarspel Zuid is een deel van het weiland tussen de Zuiderwijzend en de Slimweg nu in beeld als voorkeurslocatie. Samen met het COA werken we de plannen voor de opvanglocatie de komende periode verder uit.

Het Rijk betaalt de opvang van asielzoekers en niet de gemeente. De gemeentelijke belastingen worden door deze kosten niet hoger.

In de Spreidingswet is opgenomen dat het opvangcentrum in de zomer van 2025 gereed moet zijn. Of dit in de praktijk haalbaar is, is afhankelijk van het te doorlopen vergunningentraject en de planning van COA.

Informatie

Mail uw vragen naar vluchteling@drechterland.nl.