Bij een eerste aanvraag of verlenging van uw gehandicaptenparkeerkaart betaalt u in 2021 € 28,90. U krijgt dit bedrag niet terug als de aanvraag wordt afgewezen. Bij verlies of diefstal moet u een nieuwe kaart aanvragen voor hetzelfde bedrag.
Er is een gehandicaptenparkeerkaart voor:
- bestuurders
- passagiers
- combinatie van een passagiers- en bestuurders
Aanvragen/verlengen
U kunt de gehandicaptenparkeerkaart online aanvragen of verlengen via DigiD. De procedure voor een eerste aanvraag van de kaart of een verlenging verloopt hetzelfde. Heeft u niet de beschikking tot digitale middelen, dan kunt u de aanvraag via de balie doen.
Online aanvragen
U kunt de gehandicaptenparkeerkaart online aanvragen via DigiD.
Aanvragen gehandicaptenparkeerkaart
Let op: Na de aanvraag stuurt u een recente pasfoto voorzien van naam en geboortedatum naar de gemeente of deponeert u deze in onze brievenbus.
Aanvragen via de balie
Heeft u niet de beschikking tot digitale middelen, dan kunt u de aanvraag via de balie doen. U kunt hiervoor een afspraak maken door te bellen met de gemeente via (0228) 352 352 of 140228.
Let op: Neem naar de afspraak het volgende mee: een geldig legitimatiebewijs, een wettig betaalmiddel, een recente pasfoto en indien aanwezig een overzicht van uw arts(en) en bijbehorende telefoonnummer(s).
Voorwaarden aanvragen gehandicaptenparkeerkaart
- de bestuurder of de passagier kan in ieder geval een half jaar lang niet meer dan 100 meter lopen met een hulpmiddel
- de bestuurder of passagier altijd in een rolstoel zit
- de aanvrager van een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders heeft een geldig rijbewijs
- bij de aanvraag van een gehandicaptenkaart voor passagiers is er bij het vervoer van deur tot deur altijd hulp nodig van de bestuurder. De kaart is ook geldig als u in de auto van iemand anders meerijdt
- bij eerste aanvraag of verlenging van de kaart is onafhankelijk medisch advies nodig (uw eigen arts mag dit niet doen)